Szülés után: gátizomtorna kell, vagy valami más?

1024 768 anyatest projekt

Gátizom tréning

Szülés után a kismedencei területek helyreállítása, a gátizom torna/intim tréning a regeneráció alapja- ez az Anyatest Projekt szülés utáni programjaiban kiemelt fontosságú. Sokszor elég egy egyszerű alapgyakorlatsor, bizonyos esetekben azonban egyéni betanításra, ellenőrzésre is szükség lehet. A  indulása óta kerestem azt a szakembert, akivel együtt tudunk dolgozni ezen a területen- nem volt egyszerű, mert a gátizom tréning személyre szabott kialakítása és kontrollja Magyarországon még nem egy elterjedt eljárás. Szeptemberben kezdtünk el együtt dolgozni Haness Rita gátizomterapeuta gyógytornásszal, akinek  ez a szakterülete. 

gátizom terapeuta, gyógytornász, gátizom tréning

Szerencsére a gátizomtorna/intim tréning fontossága  szülés után egyre jobban benne van a köztudatban. Mi a véleményed arról, ha valaki otthon teljesen magától elkezdi a gátizom tornát?

Véleményem szerint a gátizmok helyes működtetése könyvből, autodidakta módon nem sajátítható el. A szakember kontrollja nélkül sokszor eredménytelen a gyakorlás sőt bizonyos esetekben még árthat is, ha rossz irányba történik a mozdulat. Statisztikai adat, hogy a nők 25- 40%-a hasprést alkalmaz, azaz kifelé tol arra a felszólításra,hogy szorítsa és emelje a medencefenéki izmait- tehát pont helytelenül végzik a gyakorlatot. A hétköznapi életben ez a kifelé toló mozdulat ismerős hiszen a székletürítésnél és a szülésnél is ezt végezzük. De ilyenkor nem ez kell! A gátizom torna gyakorlatainak tanulásánál a nagy igyekezet is hasprést idézhet elő, és ilyenkor a kismedencei szervek tartószalagjai és a medencekimenetet lezáró izmos-kötőszövetes rendszer is túlterhelés alá kerül. Ez az, amit nagyon nem szeretnénk. A  betanítási folyamatban ezért sok-sok megéreztetés, rávezető gyakorlat és folyamatos kontroll a szakember részéről szükséges ahhoz, hogy a páciens helyesen végezze a tornát.

Mint minden egészségügyi problémánál, itt is a személyre szabottság rendkívül lényeges lehet, hiszen minden női test más és más. Eltérő a hölgyek életére, egészségére ható rizikófaktor mintázat és a korábbi előzmények. Ezt mindenkinél egyénileg kell felmérni. Én az egészségügyben előírt, a gáti területhez kapcsolódó  fizioterápiás vizsgálatot végzek és mindenre kiterjedő dokumentációt készítek. Ennek alapján határozom meg a kezelési tervet és kezdek bele a Kegel gyakorlatokat továbbfejlesztő funkcionális gátizom torna betanításába.

Többnyire az a nehéz a gátizomtorna helyes elsajátításában, hogy az agy kezdetben nem igazán tudja még, hogy hogyan irányítsa az itt működő izmokat. Bár lehet minden adott hozzá, a mozgások mégsem koordináltak, esetleg nem fejlődik megfelelően az izomerő, az állóképesség vagy a gyorsaság. Ezt a szakember avatott szeme észreveszi. Lépésről-lépésre, a páciens megértésére és figyelmére alapozva, türelemmel lehet ezeket a gyakorlatokat jól megtanítani- mint egy kisgyermeknek, amikor írni tanul. Okos, értelmes, szépen rajzol már, de még írni nem tud. Meg kell tanulnia, hogy hogyan csinálja, és sokat kell azt gyakorolnia.

A biofeedback-kel kapcsolatban van tapasztalatod? Ismered a módszert?

Ismerem és mindig jó, ha van vizuális vagy hang vagy mindkettő visszajelzés a gyakorlás során. Sok ilyen készülék van a piacon- reklámnak hatna, ha márkát említenék, ezért nem teszem. Az ilyen készülék objektíven mutatja az izomerő mértékét a hüvelyben vagy a végbélben. Jól tesztelhető vele az állóképesség és a gyorsaság is, nagy segítség az otthoni gyakorláshoz, és remekül jelzi a fejlődést, ami újabb motivációt ad a kitartáshoz. Segíteni szoktam a használatát és örömmel ajánlom.

Milyen gyakran találkozol azzal, hogy valakinek túl szorosak az kismedencei izmai? Ez egy kevésbé ismert probléma, általában az izmok “erősítését” célozza be mindenki, de ilyenkor feleslegesen, hiszen pont az ellazítás megtanulása a cél. Ez az úgynevezett “over-active-pelvis”, amiről sokat tanultam a Postnatal Fitness Academy-n, ahol végeztem. Ez egy kanadai iskola, és ott ez a probléma sokkal hangsúlyosabban volt jelen. Nálunk nincsen nagyon még a szakmai köztudatban sem, tulajdonképpen nincs rá megfelelő magyar szakkifejezés sem.

Ezt körülbelül 25% – os arányban tapasztalom a hölgyeknél. Külső megtekintésnél is látszik és tapintással is érezhető, hogy feszült a medencefenéki izomzat és nem lazít megfelelően a páciens. A tartás és a csípőízületek mozgékonyságának javításával, tudatos relaxációval, hasi légzéssel, vizualizációval segítem a lazítást, de sokszor egyéb mentális technikákra is szükség van. Ilyenkor ilyen irányú szakemberhez irányítom a hölgyeket.  Javasolt olyan testmozgás végzése, amely örömet okoz. Ilyenkor a dinamikus medencefenéki torna ajánlott és a biofeedback is javasolt.

Más egyéb eszközöket használsz? Például hüvelysúlyt?

Ajánlom a hüvelysúlyt, amikor helye van a terápiában. Például megéreztetésre, ha a páciens nem érzékeli jól, hogy mit és hol kell megmozdítania. Vagy ha a hüvely izomnak még erősödnie kell és a tornán kívül más módon is kapnia kell ingert. A hüvelysúly azonban sohasem helyettesíti az aktív gátizom tornát.

Ha nagyon gyenge hüvely vagy végbélzáró izommal találkozom, amely a torna hatására még nem tudna erősödni, mert annyira gyenge, akkor az elektrostimulációt javaslom. Ehhez egy készüléket megvásárolva otthon végezhetők a kezelések. Ha az izom elért egy megfelelő izomerőt, akkor már tornával tovább erősíthető. Az ilyen otthoni készülékekből  többféle kapható az interneten.

Mennyi idő alatt várható javulás?

Az a kiindulási állapottól függ. 🙂 A pozitív változás pár hét eltelte után már érezhető, de a panaszok megszűnése és a  medencefenéki izmok megerősödése csak 12-16 hetes megfelelő mennyiségű és minőségű gyakorlást követően várható.

Ha úgy érzed, neked is EGYÉNI felmérésre lenne szükséged, illetve kérdéseid vannak, hogy helyesen végzed-e a gátizom tornát, esetleg valamilyen speciális probléma (inkontinecia, szervi süllyedés, túl feszes izmok) miatt személyre szabott gyakorlatokat szeretnél, akkor írj a gatizomterapia@anyatestprojekt.hu címre, hogy tudj egyeztetni Ritával.