Korunk hőse,  a HIIT edzés

782 1024 anyatest projekt

Mi az a HIIT edzés?

A HIIT, azaz a Magas Intenzitású Intervall Tréning egy pörgős, nagyon változatos, ingergazdag, időben viszonylag rövid, izmot és állóképességet egyaránt építő, a különböző edzettségi szintekhez jól adaptálható mozgásforma- a 21. századi igényeknek tökéletesen megfelel, nem véletlen, hogy ennyire elterjedt.

Röviden a lényeg: magas intenzitású, másodpercben megadott szakaszok szabályosan  váltakoznak rövidebb – hosszabb pihenőidőkkel. Ezek az intenzív szakaszok általában több izomcsoportot is megdolgoztatnak egyszerre, hirtelen megdobják a pulzust, gyakran vannak beépített ugrások guggolással kombinálva, négyütemű fekvőtámasz, váltott lábú kitörések akár felugrással.

 

Mik az előnyök?

    1. Időt spórolsz! Egy 25 perces HIIT edzéssel több kalóriát égethetsz, mint egy óra lassú kocogással.
    2. Megnöveli az edzés UTÁNI oxigénfelvétel mértékét (EPOC ). Olyan erős hatás -tulajdonképpen jó értelemben vett sokkhatás- a szervezetednek, hogy utána alkalmazkodnia kell – visszaállítani az egyensúlyi állapotot (homoesztázis)  egy edzettebb szintre. Fejlődsz! 
    3. Ez az intenzív regeneráció sok energiát ( azaz kalóriát) igényel. Ezt a szervezet a zsírraktárból fedezi-az meg általában mindenkin van bőséggel.
    4. A fogyás ( a szervezet egyensúlyának helyreállítása, amikor a zsírraktárakból felszabadítja az energiát) az edzés UTÁN történik.
    5. Erősíti a szívedet és az anyagcseréd, emelkedik a maximális pulzusértéked és az oxigénfelvételi kapacitásod.

 

  • NAGYON FONTOS, NŐKNEK KÜLÖNÖSEN: javul a sejtek inzulin-érzékenysége, csökken az inzulinrezisztencia.

 

A HIIT edzés jelenlegi ismereteink szerint a leghatékonyabb zsírégető edzésforma, megdöntve a monoton kocogás és az alacsony pulzusszámhoz kötött “zsírégető zóna” egyeduralmát e téren.

 

Mire figyelj közben?

Egyrészt a bemelegítésre- a HIIT olyan intenzív terhelés, hogy alapos, minden ízületre kiterjedő bemelegítés nélkül NEM SZABAD elkezdeni. (Bár, hogy ezt rögtön megcáfoljam, létezik a HIIT edzéseknek egy speciális formája, a TABATA, ahol összesen négy percet edzenek- abba mondjuk nem sok melegítés fér…)

Másrész arra, hogy a HIIT NEM A KEZDŐK SPORTJA! Nem alkalmas arra, hogy ezzel kezdd a rendszeres testedzést. Mélyizmok, egészséges ízületek,  alap állóképesség és testtudat nélkül veszélyes elkezdeni.

Szintén nem ajánlott vérnyomás- vagy szívproblémával küzdőknek- a hirtelen csúcsrajáratás jó nagy sokk a szervezetnek, ezt nem mindenki bírja.