Gátizom, inkontinencia, sportolás

1024 536 anyatest projekt

GÁTIZOM, INKONTINENCIA, SPORTOLÁS

KISOKOS 1

Hogyan lehet sportolni inkontinecia/más kismedencei probléma esetén? Mire figyelj- szülés előtt és szülés után?Hogyan védd sportolás közben a női szervek egészségét?

Nagyon sokakat érint, mégis sokszor tabutéma: kismedencei problémák szülés után. Ez leggyakrabban a kismedencei izmok gyengeségéből vagy nem megfelelő működéséből fakadó inkontinenciát jelenti, de számos egyéb probléma is lehetséges- a túl tónusos, ellazulásra képtelen izomzat is működési zavarokat okozhat.
(Ezek diagnosztizálása és kezelése orvos és erre a területre specializálódott gyógytornász feladata).

Szülés után a nők harmada ( más adatok szerint fele) tapasztal problémákat, ezek az életkorral és a többszörös szüléssel általában súlyosbodnak. Ha sportolás közben nem vesszük ezeket figyelembe, sokat ronthatunk a helyzeten.

Mire érdemes figyelni?
🔻Nem szabad siettetni a szülés utáni visszatérést a futáshoz vagy más, nagy rázkódással, ugrálással járó sportokhoz. Érdemes minimum 4-6 hónapot várni ezzel, valamint érdemes előtte megerősíteni a kismedencei izmokat és a törzs tartóizmait.

🔻Haspréssel vagy más nagy erőkifejtéssel vézett mozgásoknál figyelni kell a teljes törzsizomzat tudatos használatára- ideérte a gátizomzatot is, amivel alulról “megtámasztjuk” a hasüreget.

🔻Emellett a megfelelő légzéstechnikával sokat segíthetünk, különösen a nagy erőkifejtéssel járó mozdulatoknál.

🔻A légzés, a has izmai és a kismedence szinkronban tud hatásosan dolgozni és így tudja jól ellátni a funkcióját- mindhárom területtel foglalkozni kell.

🔻Fontos figyelni a testtartásra- a nem megfelelő tartás túl nagy terhet jelent a kismedencének.

Hogyan használd a teljes tüdőkapacitásodat? Mikor lélegezz be/ ki , ha segíteni akarod a mozgást? Mi a klasszikus Kegel-gyakorlat, ami segíthet az erősödésben? Milyen sportokat érdemes egy ideig inkább kerülni? Hogyan sportolj a menstruáció alatt? Miben segíthet a jóga? Hova fordulj probléma esetén?- többek között erről lesz szó az új workshopunkon: GÁTIZOM ÉS SPORT

A workshopot vezeti: Kulcsár Vajda Enikő táncművész, edző, gerincjóga-oktató, posztnatális edző PFA